Friday, September 23, 2016

Bab 10 : Penyesuaian Sosial


  • Penyesuaian ialah proses adaptasi.
  • Penyesuaian berlaku dalam pelbagai aspek seperti sikap, tingkah laku, hubungan dengan masyarakat dan cara kehidupan.
  • Penyesuaian sosial ialah keupayaan individu menyesuaikan diri dalam kelompok sosial yang baharu.
  • Pelajar perlu mempunyai penyesuaian sosial yang tinggi dengan pensyarah dan persekitaran untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pendidikan.
10.1 KEMAHIRAN INTERPERSONAL

  • Menurut Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka.
  • Terdiri daripada keupayaan menerima perasaan seseorang individu berkaitan sesuatu perkara iaitu memahami apa yang dirasai oleh orang lain.
  • Keupayaan menerima idea dan pandangan seseorang terhadap diri sendiri dan berkaitan sesuatu perkara atau peristiwa juga amat penting.
  • Individu yang memiliki kemahiran interpersonal yang tinggi amat berminat untuk menyoal bagi mendapatkan penjelasan dan penerangan mengenai sesuatu perkara berkaitan dirinya dan orang lain.
10.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL
  • Kemahiran intrapersonal adalah kemahiran dan komunikasi yang berlaku dalam diri dan minda sendiri.
Kepentingan Meningkatkan Kemahiran Intrapersonal:
  • meningkatkan keyakinan diri
  • mengetahui kelemahan dan kelebihan diri
  • meningkatkan keupayaan menyelesaikan masalah yang dihadapi 
  • mempunyai daya tahan yang tinggi ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan.
  • meningkatkan pencapaian akademik
  • meningkatkan produktiviti dalam tugasan yang diberikan.
10.3 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN
  • Komuniti pembelajaran adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap yang baik.
  • Komuniti pembelajaran professional di sebuah IPG terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif. memperbaiki kemhiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajarnya.
10.4 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT
  • Perkongsian maklumat dilakukan melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam kalangan pensyarah dan pelajar.
  10.4.1 BLOG

  • Penggunaan blog dapat membantu penulis blog berkongsi maklumat.
  • Perbincangan dapat dilakukan dengan penulis blog berkaitan dengan isu yang dipersembahkan dalam penulisannya.
  • Dapat dikemaskini dengan mudah dari mana-mana tempat tanpa memerlukan sambungan FTP, perisian pengarangan web dan lain-lain lagi. 
  10.4.2 FACEBOOK
  • Platform Fecebook membolehkan pembangun web membina aplikasi yang bersepadu dengan rangkaian social Facebook.
  • Dapat membina komuniti pembelajaran
  • Menggalakkan penglibatan aktif pelajar dengan cara yang berbeza dengan kelas biasa
  • Meningkatkan interaksi guru dan pelajar dan sesama pelajar dalam bentuk komunikasi berasaskan web
  • Pelajar dapat menghubungi rakan sekelas berkaitan tugasan kelas dan peperiksaan serta bekerjasama melakukan tugasan dan projek kumpulan dalam persekitaran internet. 
  10.4.3 FLICKR
  • Suatu laman web perkongsian gambar yang dapat digunakan untuk memuat naik gambar, memberikan tag kepada gambar, melihat gambar orang lain, serta menulis komen dan anotasi gambar tersebut.
  10.4.4 SKYPE
  • Adalah suatu perisian percuma yang membolehkan seseorang berbual-bual dengan sesiapa sahaja di seluruh dunia melalui internet secara percuma.
  • Digunakan untuk melakukan sesuatu perkara bersama-sama walau di mana seseorang berada. 
  10.4.5 SLIDESHARE

  • Satu laman web media untuk berkongsi persembahan, dokumen dan fail pdf.
  • Menonjolkan professional yang aktif dan sering memberi komen, menggemari dan memuat turun bahan.
  • Tujuan : berkongsi idea dan berhubung dengan orang lain.
  10.4.6 TWITTER

  • Penulisan di Twitter ialah cara komunikasi yang kurang berhalangan, perkongsian maklumat dengan orang yang biasanya tidak akan saling berutus e-mel / pesanan SMS. 
10.5 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK
  • Gender adalah perbezaan sifat, peranan, fungsi dan status antara lelaki dan perempuan bukan dari aspek biologikal sahaja tetapi peranan mereka dalam perjanjian sosial.
  • Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya, keadaan, dan situasi di mana mereka berada.
  • Di Malaysia, terdapat Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita
  • Tujuan: membela nasib kaum wanita dan memartabatkan peranan wanita dalam sesuatu komuniti. 

No comments:

Post a Comment